Peta in en pinne i brasan & punka

Som lite omväxling travade vi bommar idag och galopperade tio varv åt varje håll. 
Sigge fick gå mera framåt & slippa samlingen. 
(null)

Bosse åkte iväg en sväng efter kaffet så då blev jag eldningsansvarig & då är man ganska upptagen. Var tjugonde minut ungefär behöver man lägga i en vedklabbe. 
Men jag kan ju inte bara sitta inne & vakta kaminen så jag bestämde mig för en kort löprunda. Det är 3,5 kilometer runt Labbarp med en 1 kilometer lång uppförsbacke på mitten. 
När jag var mitt i backen ringde mobilen, jag svarade, ganska flåsig & värre skulle det bli.  Det var Tim som ringde, han hade fått punktering på väg hem till oss & han stod dumt till. 
Jag lovade honom att skynda mig hem för att hjälpa till. 
Jag sprang hem & hoppade i bilen & åkte & hämtade Tim för han behövde byta kläder först. Byta däck i kostym i duggregn på lerig väg är inte att rekommendera. 
Sen lastade vi domkraft, fälgkors och ett sommardäck & åkte tillbaka till hans bil. 
Problemen började…
Domkraften gick inte att få under bilen. 
Däcket var helt platt så bilen var väldigt låg. 
Men Tim tänkte till & la skivan (som vi tog med för att han skulle sitta på knä på) bakom framdäcken & rullade upp på den. Det gjorde att bilen kom upp en centimeter. 
Nu fattades det bara någon millimeter…
Tänk, tänk…  
-Jag lyfter sa Tim & du puttar under domkraften. 
Det funkade! 
(null)

(null)

Sen kom vi till nästa problem. Att få upp bilen tillräckligt högt för att få på ett "fullpumpat" däck. 
Återigen fattades det ca en centimeter. Men då kom jag på att om vi drar bort plankan så får vi den centimetern. 
Skönt, det löste sig så vi kom hem. 
Väl hemma körde Tim upp sin bil på lyften & skruvade av det andra framdäcket också. Sen åkte han in till Jönköping/däckfirman för att förhoppningsvis få på två nya däck på fälgarna. Men det gick inte att lösa så snabbt utan han fick ett "reservdäck" så länge. 
Oj, det blev en lång rörig historia.
Nu ska hästarna få nattmaten & jag ska duscha innan jag lägger mig. 
Sov gott 
Kram ❤️

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0