Namn och ursprung

Idag har Gunborg namnsdag. 
Grattis fina Mamma i himlen! 
Man får sitt namn av föräldrarna, det finaste namnet dom vet troligen. Sen tillkommer ibland ett "mellannamn" som ofta är/var ett släktnamn. 
Mamma hette Anna Gunborg. Min/vår äldsta syster fick namnen Anna Kristina. Sen har vi syster Maria (Mia) hon och jag hade en överenskommelse när vi var små att aldrig avslöja varandras mellannamn. Vi tyckte att dom var lite pinsamma...
Mia fick släktnamnet Signe efter både mormor och farmor. 
Mormor hette Signe Ulrika och farmor hette Signe Bernardina. 
Sen föddes jag och jag fick mitt tilltalsnamn efter mormor och andranamnet efter mamma. Alltså Gunborg Ulrika. 
Varför skäms man för sitt namn? Det har ju ofta ett fint ursprung. Jag älskade min mamma Gunborg väldigt mycket och tyckte att hennes namn var jättefint... på henne.    Inte på mig. 
Men jag brukade tänka att när jag blev tant (när man nu blir det?!?) skulle jag byta tilltalsnamn till Gunborg. 
Vi får väl se, om jag plötsligt börjar kalla mig för Gunborg så vet ni (och jag) att jag har blivit tant! 
Jag har alltså också namnsdag idag. 
Jag fick en trisslott av Bosse och när Stephie kom hade hon med fyra trisslotter! Tyvärr ingen vinst idag men Tack ändå!! 
Efter förmiddagskaffet sprang jag en sväng. 
(null)

Ljudboken var på i lurarna och idag kändes det ganska lätt att springa, så skönt. Kunde till och med öka lite sista kilometern. 
Vi åt sparrissoppa till lunch idag. 
Jag la fram några bommar i ridhuset när jag red Sigge på eftermiddagen. Vi (eller mest jag...) gjorde en massa övergångar också.     Att det kan vara så svårt att få till dom riktigt bra....
Coppen fick vila, Stephie kom efter jobbet men hade en elev vid 18-tiden. 
Bosse hade köpt en liten smörgåstårta som vi åt på kvällen. Wilda blev helt tokig när hon kände lukten av räkor...  
(null)

(null)
Oj vad hon tigger...
Räkor är nog det bästa hon vet! 
Nu ska jag sova 
Sov gott 
Kram ❤️

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0