Torpa Stenhus i Länghem

Idag åkte vi på julmarknad på Torpa Stennhus tillsammans med Ester och Magnus. 
Det var ett riktigt snöoväder på vägen dit men när vi kom fram var det nästan snöfritt men kallt. 
Vi började med att gå en visning på "slottet"
(null)
Det byggdes i slutet av 1400-talet & har gått i arv i släkten Stenbock. 
(null)
Vi fick också höra hemska historier, bland annat murade man in en flicka i en vägg för hon hade varit i Danmark där pesten härjade. För att slippa eventuell smitta murade man alltså in flickan levande i en vägg. Väggen och flickan är kvar och kommer så förbli. 
Det fanns många fina salar och mycket historia. 
(null)
Kungasalen
(null)
Riddarsalen där Gustav Vasa hade sin bröllopsfest. 
(null)

Vi åt jättegod varmrökt lax i deras restaurang som ligger i en sidobyggnad. Sen gick vi in i ladugården där det var julmarknad. 
Många utställare sålde allt möjligt men vi handlade inget idag. 
(null)
Snöigt igen på vägen hem. 
Stephie & jag tittade på mer dressyr när vi kom hem & drack glögg & kaffe. 
Det var skönt att bara sitta i soffan ett tag med Wildis i knät. 
(null)

Jag ryckte upp mig sen & körde fem kilometer på crosstrainern innan jag duschade. 
En skön första advent. 
(null)

Sov gott
Kram ❤️


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0