38 år sen & annorlunda arrende

Trettondagsafton 2022..
För exakt 38 år sen idag jobbade jag kväll på akuten i Karlstad. 
Våra halvsystrar, Karin och Maggi och vår "kvartsbror" Bosse, var uppe & hälsade på. Dom skulle gå & dansa på Sandgrund tillsammans med Kikki (syster) och Anders (halvbror)
Jag tänkte inte åka dit efter jobbet men gjorde det till slut ändå. 
Kvällen blev jätterolig och många undrade vad vi var för roligt gäng. 
- Vi är syskon allihop sa vi. 
En del tittade lite konstigt på oss senare på natten när Bosse och jag inte precis uppförde oss som syskon…
Bosse är halvbror till våra halvsyskon och han & jag är inte alls släkt … förutom att vi nu är gifta. 
Anders, Karin och Maggi  har samma pappa som Kikki, Mia och mig och samma mamma som Bosse. 
Krångligt, vi vet. 
Anders, Karin och Maggi är alltså våra barns både moster och faster, morbror och farbror. 
Det snöade stora tunga snöflingor när jag släppte ut hästarna. Dom blev snabbt snötäckta. 
(null)
Så nu är det vinter i Kolaryd igen. 
(null)

Igår kom grannen in med ett (nästan) katastrofalt besked till oss. 
Vi har ju fått släppa hästarna i hagarna inne hos dom på somrarna. Nu hade han bestämt sig för att låta bonden få det fältet. 
Det hade inneburit mindre hagar för oss givetvis men också att dom skulle köra här med sina jättestora maskiner titt som tätt. Alldeles brevid våra hagar. 
Inte alls kul. Snarare katastrof.  
Bosse löste detta, tack & lov. 
Han kom överens med grannen att vi får arrendet på tio år. Det vi får betala är att vi ska ta ner deras granhäck som gränsar till fältet. 
(Och som med jämna mellanrum blåser ner i våra hästhagarna och förstör staketen.) 
(null)
Ett hål i häcken där det rasat några torra stammar. 
(null)

(null)
Det är inga små granar i häcken. Dom har fått växa fritt i över tjugo år. Det kommer att bli ett sjuhelvetes jobb rent ut sagt, men vad ska man göra? 
Det blir vårens "hästjobb" (precis som om vi inte har mycket "jobb" inbokat redan i vår) 
Nåja, jag ska inte klaga, förlåt. 
Jag har städat idag och plockat bort julsakerna. Granen åker ut imorgon. Lite styrketräning blev det också. 
Stephie jobbade hela dagen och jag hade hästarna klara när hon kom hem. 
Idag fick dom trava bommar. 
(null)

(null)

Båda hästarna jobbade på bra i lite låg form & var lugna & fina. 
(null)
Vår pussmule ❤️
När jag kom in hade Bosse dukat fram smörgåstårta och öppnat en flaska vitt vin. 
Det smakade jättegott! 
Wilda sover i mitt knä sen någon timme tillbaka. 
(null)
Att bli kliad under hakan är jätteskönt. 
(null)

(null)

God Natt 
Kram ❤️


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0