Middag med förhinder & hemvändare

Det har varit riktigt varmt här idag + 27 grader & ingen vind.
Sigge & jag svettades ordentligt i ridhuset, men vi kämpade på & fick till ett ok träningspass ändå.
Vi duschade båda två efteråt.
Efter en kaffe och ett stort glas vatten ihop med en yatzyvinst (vilket är väldigt ovanligt nuförtiden) ville Bosse att vi skulle åka iväg & äta någonstans.
Han föreslog Gränna  men jag gissar att det är galet mycket folk där nu mitt i semestern och dessutom en helg med kanonväder.
Vi enades till slut om att åka till Sandsjö värdshus. Det ligger utanför Sävsjö cirka en timme bort.
Oj, vad folk det var som hade tänkt samma sak.
Vi stod i en lång kö & kom till slut fram en bit, då kom en kock ut från köket & sa att det var så mycket folk så dom hann inte laga maten fort nog. Vi skulle få vänta i 40 minuter minst.
Vi bestämde oss snabbt för att åka vidare. Ullinge värdshus ligger en bit därifrån så det var vårt nästa hopp. Vi var väldigt hungriga vid det här laget.
Väl framme visade det sig att deras restaurang inte öppnade förrän klockan 16, om en och en halv timme….
Vi fick tips om två restauranger inne i Eksjö istället & körde dit.
Bron hette den ena & låg fint vid kanalen i den gamla delen av Eksjö.
Där fick vi frågan om vi hade bokat bord (populärt ställe)
Det hade vi ju inte.
Men det fanns ett ledigt bord.
(null)

Absolut mitt i smällheta solen! Alla andra bord hade markis över sig.
Men nu var vi så hungriga så det fanns inget att välja på.
Bosse åt en Caesarsallad och jag tog en "Pasta fyra ostar"
(null)
Det var riktigt gott men svetten rann av den stekande solen så det gällde att äta fort (vilket är min sämsta gren) & dricka mycket vatten. Jag tror att vi drack en liter var på en liten stund.
När vi till slut kom hem svalkade jag mig i poolen. S&D kom upp & fick lite kaffe & glass innan dom åkte ner igen & fortsatte måla.
Jag åkte en sväng till Ica för att handla lite frukost till Ester & Magnus, som jag sen ställde in i deras kylskåp innan jag åkte in till Jönköpings busstation för att hämta dom.
En månad har gått så himla fort, det känns som om dom åkte för någon vecka sen bara.
Dom hade varit på resande fot mer än 19 timmar, så det var tre trötta Anderssons som klev av bussen. Deras äldsta son Jim var också med.
Vi körde hem honom till Huskvarna först & sen hem till Bankeryd.
Ester & jag satt & pratade runt en timme sen, dom har mycket att berätta.
Trots att Ester är från Filippinerna tycker hon nu att det här är hemma och hon tycker att det är jätteskönt med lugnet framförallt här.  Det är tydligen helt galet med trafik där, att köra fyra kilometer kunde ta upp emot en timme.
Borta bra men hemma bäst